Voor we ingaan op het indienen van een geschil, nemen we drie vragen door die belangrijk zijn. Deze vragen komt u ook tegen als u een geschil indient.
Vraag 1: heeft uw geschil betrekking op een pensioenfonds?
Als dit niet zo is, kan GIP u niet helpen en kunt u geen geschil indienen. Gaat uw geschil over een pensioenverzekeraar of PPI? Dan kunt u terecht bij Kifid.
Vraag 2: is het pensioenfonds op de hoogte van uw klacht?
Als dit niet zo is, kan GIP u niet helpen. Het geschil moet eerst als klacht met het pensioenfonds besproken zijn. Het fonds moet daarbij een definitief standpunt hebben ingenomen.
Vraag 3: ligt de klacht bij de rechter? Of heeft de rechter al een uitspraak gedaan?
Als dit zo is, kan GIP u niet helpen.
Welke geschillen behandelt GIP wel en welke niet?
Niet alle soorten geschillen tussen deelnemers en pensioenfondsen worden door GIP behandeld. Het is belangrijk dat het geschil gaat over de uitvoering of toepassing van het pensioenreglement. Hieronder ziet u enkele voorbeelden van geschillen die wel en die niet door ons worden behandeld. Verdere informatie hierover vindt u in ons reglement.
Wat voor soort geschillen behandelt GIP wel?
- Een geschil over een toegekende aanspraak
- Een geschil over een terugvordering van uitgekeerd pensioen
- Een geschil over premievrijstelling
- Een geschil over informatie die u ontvangen heeft
Wat voor soort klachten behandelt GIP niet?
- Geschillen van voor 1 juli 2023
- Geschillen die gaan over afspraken die sociale partners met elkaar hebben gemaakt
- Geschillen die gaan over de manier waarop u zich behandeld voelt door het pensioenfonds
- Geschillen waarin twee of meer personen hun klachten hebben gebundeld