Gepubliceerd op: 12-07-2024
Banken en zorgverzekeraars kenden het al langer: een eigen onafhankelijke geschilleninstantie. Voor pensioenfondsen is dit sinds 1 januari 2024 echter nieuw. Voorzitter Hans van der Vlist van GIP geeft een toelichting op de eerste zes maanden.
Hoeveel geschillen heeft GIP al in behandeling genomen?
‘Inmiddels hebben we al meer dan 250 geschillen ontvangen. Hiervan zijn er al ruim 100 afgehandeld. Een aantal daarvan konden we niet in behandeling nemen omdat de klachtenprocedure bij het fonds nog niet doorlopen was en bij een aantal konden we na grondig onderzoek aan de indiener uitleggen waarom het fonds toch juist gehandeld had. In alle andere gevallen zijn de ingediende geschillen doorgegaan voor bemiddeling of beslechting.’
Kiezen de meeste indieners voor bemiddeling of beslechting?
‘In circa 90% van de gevallen wordt eerst gekozen voor bemiddeling. De Ombudsman Pensioenen onderzoekt dan of er een oplossing gevonden kan worden waarmee beide partijen kunnen leven. Lukt dat niet, dan kan door de indiener worden gekozen voor beslechting. Gezien het hoge percentage dat in eerste instantie kiest voor bemiddeling hebben we op dit moment nog beperkte ervaring met beslechting, maar inmiddels is de eerste uitspraak gepubliceerd.’
Zijn er al klachten over de stelselwijziging?
‘Nee, maar dat vind ik ook niet vreemd. De eerste pensioenfondsen gaan pas 1 januari 2025 volgens de nieuwe pensioenregels werken.’
Waar gaan de meeste klachten wel over?
‘Dat is heel divers. Klachten over arbeidsongeschiktheid en scheidingen in relatie tot pensioen komen relatief vaak voor. Ook leiden herstelacties van pensioenfondsen met enige regelmaat tot geschillen.’
Hoe wordt de samenwerking met pensioenfondsen ervaren?
‘Pensioenfondsen besteden veel aandacht aan goede klachtafhandeling, maar soms komen fonds en deelnemer er samen toch niet uit. In zo’n geval verwijzen fondsen actief door naar GIP. Daar ben ik blij mee. Een transparant proces is heel belangrijk.’
Hoe vind je dat GIP ervoor staat?
‘Ik ben tevreden met waar we staan. Er is in zes maanden veel gedaan. In het komende half jaar gaan we verder met het optimaliseren van onze processen. Daarmee maken wij het voor indieners en pensioenfondsen zo gemakkelijk mogelijk.’